Inleiding

Op deze pagina staat een beschrijving van de uitrusting van de Gabber. De uitrusting is toegesneden op ons gebruik van de Breewijd 31 als toerzeilschip. We houden van lange dagen maken op open water. Ons vaargebied is het IJsselmeer, Waddenzee en Noordzee. In de komende jaren willen we dit vaargebied gaan uitbreiden door meerdaagse zeetochten te maken. Uiteindelijk willen we de Gabber weer het zeilgebied geven waarvoor ze ooit gebouwd is, lees geschiedenis.
Tijdens de vakanties brengen we veel tijd aan boord door en koken dagelijks ons eigen potje. Omdat een hobby nu eenmaal geld kost op deze pagina een kleine poging om de uitgaven te compenseren, zie advertenties via google.

   
.                                                                    .









Motor, Bukh diesel DV20M. Terug naar top

Bukh diesel DV20M Bukh diesel DV20M, 4 takt met voorverbrandingskamer, 2 cilinders.
Deze motor is oorspronkelijk met directe koeling, maar bij ons is een indirecte koelsysteem aangebracht.
Het verbruik is circa 1,3 liter per uur bij een vaart van 4,5Kn. De tank heeft een inhoud van 80 liter en we hebben in jerry-cans circa 70 liter (3x 20 liter + 2x 5 liter). Dit geeft ons dus ruim 115 motoruren, of te wel ruim 500Nm als actie radius.
Het motorpaneel is in de kajuit om schade door zeewater te voorkomen.
De vertrouwde meters zij er:
  • urenteller
  • amperemeter
  • watertemperatuur
  • oliedruk
  • voltmeter.
Motorpaneel meters
Wierpot Het koelwater loopt via een wierpot.
De brandstof tank van 80 liter is in de kiel ingebouwd. Brandstof tank
Schroef Voor de voortstuwing zorgt een 3 bladschroef. De schroefas is vetgesmeerd.
Het motor gebruik en onderhoud is alle jaren nauwgezet bijgehouden. In de eerste jaren maakte de Gabber ruim 300 motoruren per jaar. Na aankomst in Nieuw Zeeland bleef het motorgebruik beperkt tot circa 40 uren per jaar. Sinds de terugreis en de tijd dat wij met de Gabber varen wordt er weer jaarlijks ruim 240 uur op de motoruren klok bijgeschreven.
Overzicht motor uren














Zeil garderobe    Terug naar top

Hieronder een opsomming van de zeilgarderobe die we hebben. Het oppervlak van de zeilen is berekend onder de aanname dat de zeilen driehoekig zijn en vervolgens is gebruik gemaakt van de formule van Heron. Voor de liefhebbers:
s = 1/2 * (a + b + c)
Oppervlak = Wortel [ s ( s - a ) * ( s - b ) * (s - c ) ]

Zeil Voorlijk Onderlijk Achterlijk m2 Jaar Fabrikant
Grootzeil 1105 345 1160 19,1 2010 de Zwaan
1erif 963 320 1009 15,4    
2e rif 824 290 865 11,9    
3e rif 704 259 735 9,1    
Rolfok 1195 575 1060 30,5 2010 de Zwaan
Kotterfok 610 235 410 6,1    
Stormfok 1 410 240 500 4,9 2000 De Vries
Muiden
Stormfok 2            
Muiden


In onderstaande tabel staat een overzicht van onze zeilvoering bij verschillende windsterkte voor een aan de windse koers. De zeilvoering laat zich natuurlijk niet uit een tabel voorschrijven. Afhankelijk van de remming door golfslag voeren we meer of minder voorzeil om voldoende snelheid te houden, de percentages rolfok zijn dan ook indicatief. Ook hebben we ondervonden dat de zeilvoering soms aangepast moet worden als we over een andere boeg varen. Met de combinatie zeiloppervlak en windsterkte is het mogelijk om een theoretische zeilkracht uit te rekenen:

Sailpower = 0,1286 * Zeiloppervlak in m^2 * m/s windsterkte

Uit de theoretische berekening is te zien dat we door zeil te minderen een constante "zeilkracht" proberen te behouden ondanks dat de windsterkte toeneemt. De maximale snelheid met de Gabber is circa 6,5 kn en die halen we bij een stevige 4Bft op vol tuig. Daarna gaan we zeil minderen om de helling niet boven de 20 graden te laten komen. Hiermee behouden we een prettig leefcomfort aan boord en een optimale snelheid. Want meer helling betekent ook meer remming door het water. Boven de 8 Bft hebben we toe nu toe alleen nog maar landvasten gebruikt en dat beviel ons prima.

Wind Bft m/s Zeilvoering Sailpower
1 0,3 - 1,5 Groot + Kotterfok - 100% Rolfok 2,1 - 10,7
2 1,6 - 3,3 Groot + Kotterfok - 100% Rolfok 11,4 - 23,5
3 3,4 - 5,4 Groot + Kotterfok - 100% Rolfok 24,2 - 38,4
4 5,5 - 7,9 Groot + Kotterfok - 100% Rolfok 39,1 - 56,1
5 8 - 10,7 1 Rif + Kotterfok - 66% Rolfok 42,5 - 56,9
6 10,8 - 13,8 2 Rif + Kotterfok - 33% Rolfok 38,7 - 55,6
7 13,9 - 17,1 3 Rif + Kotterfok - 33% Rolfok 44,8 - 55,1
8 17,2 - 20,7 3 Rif + Kotterfok 47,1 - 56,7
Sailpower en windsterkte
Zeilplan tekening


Gabber met Fok, Kotter en Grootzeil Gabber onder vol tuig. Fok, Kotter en Grootzeil
Gabber met Fok en Grootzeil Gabber met Fok en Grootzeil
Grootzeil Het grootzeil is doorgelat en heeft 3 reven
Detail van de giek nabij de mast. Het onderlijk, eerste en tweede rif hebben lijnstoppers in de giek nabij de mast. Zelfknellers in giek
Spibomen langs mast Er zijn 2 spibomen voor het uitzetten van de passaatzeilen. De spibomen zitten op een vaste rails langs de mast.
Detail spibomen. De spibomen kunnen beneden vastgeklemd worden. Detail spibomen












Ankergerei en gebruik. Terug naar top

Boeg anker, Bruce 15kg Boeg anker, een Bruce van 15 kg
aan het anker zit 50 meter ketting
van 10mm, de ketting wordt via een RVS
pijp doorgeleid naar meer midscheeps
om zo een betere gewichtsverdeling
te hebben
Hekanker, een Bruce van 10 kg
aan het anker zit 50 meter lijn. Inmiddels hebben we de lijn vervangen door een rol van 75 meter band met een breeksterkte van ruim 2000kg.
hekankerlijn, vrachtwagen dekzeilband
Hekanker, Bruce 10 kg
Horizontaal geplaatste lier Lier voor het binnenhalen van het anker
de lier is horizontaal geplaatst en is op handkracht,
de RVS pijp voor de geleiding van
de ankerketting is goed zichtbaar.
De ankerketting komt via een RVS pijp de punt binnen. Onder de slaapplaatsen is berging voor de 50 meter ankerketting. Hierdoor komt het gewicht van de ankerketting meer in het midden van de boot te liggen, wat de stabiliteit bevoorderd.
In de bodem van de bak is een slangtuile verwerkt waarop een tuinslang is aangesloten die naar een opvang bak in de bildge loopt om zo lek- regen- en dekwater af te voeren uit de ankerkettingbak.
Ankerkettingbak
Ankerketting"
De 50 meter ankerketting is om de 10 meter gemarkeerd met oranje stukjes touw.
Ankerketting in punt
De ankerketting keurig opgeborgen in de bak onder de slaapplaatsen in de punt.
Reserve ankers Een stokanker en een CQR liggen onder in het ruim als reserve.
Als we ankeren gebruiken we een klein geel drijvertje om de positie van het anker te markeren. Handig om te voorkomen dat anderen over je ankerlijn heen hun anker uitleggen. En natuurlijk om te weten tot waar je moet opvaren als je het anker omhoog wilt halen.
Als er wat deining staat haken we een stevig stuk lijn in op de ankerketting. We beleggen de dikke lijn via een kluisgat op een bolder en geven extra ketting uit zodat deze slap komt te hangen. Hiermee ontlasten we de lier voor het opvangen van de klappen en zijn we af van een rammelende ankerketting.
Anker, ankerbal en deining opvanger
zeeanker met ruim 100 meter lijn   :  detail zeeanker   :  shute als zeeanker
Voor tijdens ernstig zwaar weer hebben we een zeenanker. Het is een sleepzak met ruim 100m lijn. Volgens de theorie breng je het via hek uit om zo de snelheid van de boot te remmen en hem bestuurbaar te houden. Ook hebben we nog een shute als zeeanker. Deze wordt vanaf de steven uitgebracht en in combinatie met bijliggen voorkomt deze shute dat de boot te veel verleierd.












Navigatie hulpmiddelen Terug naar top

Garmin 128 GPS De Garmin 128 GPS staat vast opgesteld aan de navigatie tafel. Hij is standaard doorverbonden met de portofoon om APRS (automatic position report system) te kunnen uitzenden. Via een 9 pins stekker kan de GPS ook aangesloten worden op de PC voor gebruik bij electronische navigatie. We beschikken over C-map en WaypointsGPS.
Naast de vaste GPS hebben we nog een hand GPS (Magellan 300) in de grabbag en de Garmin 45 als reserve die ook op de PC kan worden aangesloten.
Kompas is een degelijk grote uitvoering met verlichting. De calibratie en stuurtafel zijn helaas nog vanuit Tauranga bay.
We gebruiken het kompas dan ook voornamelijk om de koersveranderingen te kunnen volgen. Navigeren doen we op basis van de GPS informatie en op zicht.
kompas
Dieptemeter Diepte meter is een Sting Ray van Nasa Marine. De meter heeft een instelbaar diepte en ondiepte alarm. Een enkele keer gebruiken we de meter ter bevestiging van onze navigatie: het moet hier nu zo diep zijn of de bodem stijgt/daalt van zoveel naar zoveel meter. Het meeste gebruik is toch wel in ondiep water als we een ankerplaatsje zoeken. De meter geeft dan aan of we nog door kunnen varen richting wal en hoeveel ankerketting we moeten steken.
De meter is afleesbaar vanuit de kuip zodat de roerganger tijdens voor anker gaan de juiste informatie krijgt en op de juiste tijd een signaal kan geven aan de persoon die het anker bedient.
Radar een Furuno 1622. De antenne staat op de beugel op het achterdek op een hoogte van circa 3,5 meter boven het water. Op deze hoogte is de horizontale uitslag van de boot nog acceptabel. De radarantenne is cardanisch opgehangen zodat hij ook onder helling horizontaal uitstraalt.
Boeien met reflectoren op 1,5 m of hoger worden vanaf circa 6Nm waargenomen, schepen met reflectoren op 5m of hoger al vanaf 8Nm.
We hebben de radar voornamenlijk tijdens de nacht gebruikt om de bewegingen van andere schepen goed te kunnen bekijken, gelukkig hebben we nog maar weinig mist meegemaakt. Een enkele keer zoeken we bevestiging in onze navigatie door een Racon-boei met de radar te bekijken.
Als er lokale buien zijn zetten we soms de radar aan om te kunnen zien op welke afstand de regenbuien zitten en of ze in onze richting bewegen.
Radar
Radar en GPS antenne Radar en GPS antenne
Sextant van het merk Freiberger, compleet met filters en opberg doos. In de bibliotheek hebben we de "Sight reduction tables for air navigation" en een aantal boeken over astronomsiche navigatie, maar nog niet de tijd genomen om te lezen/leren. Voor we de oceaan op gaan wil ik het wel geleerd hebben. We kennen verschillende verhalen over uitvallende electronica en onbetrouwbare GPS omdat het weer eens ergens oorlog is.
Op 4 augustus 2003 heb ik tijdens een dag zonder wind ergens op de Noordzee als oefening de volgende meting gedaan: de zon bereikte om 13:42 uur zijn hoogste punt op 52,02 graden. Als er iemand mij kan uitleggen waar ik was hebben we koffie en appelgebak !
Voor de echte noodgevallen (GPS 3x en sextant buiten spel) hebben we nog een plastic Davis Mark 3 sextant. Zo moet het altijd lukken om bekend land aan de horizon te krijgen.
Sextant
Verrekijker Verrekijker. Een waterdichte 7x50 kijker met peilkompas en verlichting. Ideaal om te kijken welke boot er in de buurt vaart en welke uitrusting of bemanning er aan boord is, dan hebben we wat om over te kletsen. 's-Nachts gebruiken we hem veel om de navigatie verlichting van naderende schepen beter te kunnen zien. Het peilkompas is ideaal om te bepalen of er aanvaring risico is.
Heel veel plezier van de verrekijker met kompas hebben gehad tijdens navigeren langs de Noorse en Zweedse kust. Vele staken, handwijzertjes, vuurtorentjes en landmerken konden we van de kaart terug vinden in het veld met behulp van het peilkompas. En dat gaf ons weer goede moed om door te varen in het rotsige landschap.
Handpeil kompas als reserve en om eventueel een handpeiling te doen. Handpeil kompas












Radio Communicatie Terug naar top

Aan boord van een boot ben je aangewezen op draadloze communicatie voor het ontvangen en geven van informatie. Naast de mobiele telefoon hebben we tal van andere mogelijkheden om contact te maken en informatie te ontvangen.

Marifoon    Terug naar top

Shipmate RS8100
Marifoon, SWR-meter antenne schakelaar

Onze marifoon is een Shipmate RS8100. Hij is geprogrammeerd als binnenvaart marifoon volgens de "Brusselovereenkomst" en voorzien van ATIS. Het laagvermogen is 1 Watt en hoogvermogen is 25 Watt. Achter de circa 50 geprogrammerde marifoon kanalen zit een frequentie bereik van 156 tot 162 Mhz.
Het gebruik beperkt zich tot het op gezette tijden uitluisteren van de weerberichten; aanroepen van sluizen, bruggen en havens en regelmatig hebben we kanaal 16 op staan om betrokken te blijven bij nautisch nieuws.
Het bereik van de marifoon wordt bepaald door de hoogte van zend en ontvangst antennes. Voor contact met kuststations rekenen we op circa 30Nm en voor contact tussen schepen op circa 15Nm. Er kan alleen gecommuniceerd worden in spraak door FM.
Voor het mogen gebruiken van de marifoon hebben we beiden het "Marcom-B" certificaat. Onze roepletters zijn PC2308.
Terug naar top   Zend en ontvangstbereik van Marifoon
VHF antenne in topmast
VHF/UHF antenne in top van mast
Marifoon antenne op hek
marifoonantenne op hek
We heben voor de marifoon de beschikking over 2 antennes. De standaard marifoon antenne staat op de beugel op het achterdek, op een hoogte van circa 3,5 meter boven het water. Hiermee kunnen we prima contact onderhouden met kuststations en schepen die op zicht afstand varen.
Voor de grotere afstanden kunnen we de Daimond X-50-N dualband antenne die boven in mast zit aansluiten op de marifoon. Deze presteerd goed voor zowel voor de amateurbanden op 70cm als 2m als voor de marifoonband. De antenne staat op 13,5 meter hoogte, als maximale contact afstanden rekenen we op:
  • 30Nm met kuststations
  • 15Nm met andere zeilboten
  • 10Nm met dinghy
Hieronder staat een grafiek die de theoretische maximale communicatie afstand tussen de Gabber en een tegenstation weergeeft. Op de horizontale as de antenne hoogte in meters van het tegenstation, op de vertikale as de maximale communicatie afstand.
In blauw de waarden in Nm voor de marifoon antenne op 3,5 meter en in het rood de waarden in Nm voor de antenne in de top van de mast.
Theoretisch maximale communicatie afstand met Gabber


Onderstaand plaatje (uit de waterkampioen, ANWB) geeft een mooi overzicht van de verschillende mogelijkheden.

VHF Propegatie voorbeelden

Van Ton Jaspers kreeg ik een enthousiaste uitwerking van hoe je de maximaal theoretsiche afstand tussen twee zenders kan berekenen, natuurlijk alleen voor de liefhebbers: De top van de antenne vormt met het middelpunt van de aarde en de horizon een driehoek met:
Voor antenne L1 Hetzelfde geldt voor antenne L2:
Korte been (afstand tot de horizon): KB2 = SQR ( 2 * R * L2 + L2 * L2 )
De totale afstand is dan uiteraard KB1 + KB2
En onder deze link Antenne.xls is ook nog een spreadsheet te downloaden met de formules uitgewerkt tot een grafiekje. Een willekeurige schipper kan nu zijn antenne hoogte invoeren en zo een grafiekje produceren om uit te knippen en boven zijn kaarten tafel plakken (met dank aan Ton Jaspers).












Amateur Radio    Terug naar top

Om over grotere afstanden bereikbaar te zijn hebben we ook zenders voor de radio-amateur banden. We hebben een ICOM 706-MK II G (multi band all mode) en een Kenwood TH-D7E voor VHF en UHF.
Als antenne voor de HF-banden gebruiken we de geisoleerde achterstag in combinatie met de ICOM AH-4 als antenne tuner. In de top van de mast staat nog een VHF/UHF antenne.
Voor het mogen gebruiken van deze zender heeft Erik een C-licentie, onze roepletters zijn PE2ENE. Meer over de hobby van amateurzenden is te lezen op deze link, VERON.

VHF en UHF, 2m en 70cm    Terug naar top

Kenwood TH-D7E
Amateur 2m en 70cm zendontvanger (portofoon)

De Kenwood TH-D7E is onze 2m en 70cm zender. Het is de handzame portofoon met ingebouwde TNC-modem. Het vermogen is instelbaar op 50mWatt, 0,5Watt en 4,5Watt. Om dit vermogen te versterken beschikken we over een "lineare versteker" de Mirage BD-35, deze versterkt circa 10x. We kunnen dus met circa 45Watt uitzenden.
Het frequentie bereik is zeer uitgebreid, in de VHF band van 118Mhz tot 173Mhz en in de UHF band van 400Mhz tot 480Mhz.
De meest gangbare amateurfrequenties in de 2 meter en 70cm zijn voor geprogrammeerd, evenals de marifoonfrequenties. Om te kunnen controleren met welk vermogen we uitzenden en of de antennes goed zijn gebruiken we een SWR-Power meter.
We gebruiken de zender voor het maken van verbindingen met collega amateur zenders, zowel met varenden als landstations. Naast het praten met amateurstations maken we ook gebruik van APRS (Automtic Position Reporting System) en PACKET radio. Dankzij het ingebouwde TNC-modem kunnen we deze radiotechnieken gebruiken zonder extra-kastjes of decodeer software. De GPS kan rechtstreeks worden ingeplugd en via de optie "baken" zenden we automatische onze positie uit.
Omdat het zendbereik op VHF en UHF beperkt is tot circa 30Nm, de antennes moeten elkaar kunnen zien, zijn er voor de radio-amateurs in binnen en buitenland tal van steunzenders (repeaters) beschikbaar. Met de steunzenders is het mogelijk om grotere afstanden te overbruggen.
Terug naar top    APRS is een systeem om je roepletters, positie en een kleine tekst te verzenden. Dit gebeurt op de 144,800Mhz (VHF) en op 430,5125Mhz (UHF) en is gestandaardiseerd over nagenoeg de hele wereld. Via een stelsel van steunzenders kan het APRS signaal meerdere keren automatisch worden heruitgezonden (relay) zodat het signaal grotere afstanden aflegt dan die rechtstreeks vanaf onze boot mogelijk zijn. Bovendien zijn een aantal van de steunzenders gekoppeld aan Internet en worden de ontvangen APRS signalen ook zichtbaar gemaakt op detail kaarten via Internet. Hierdoor zijn de thuisblijvers altijd op de hoogte over het verloop van onze tochten. Meer over APRS is te lezen op deze link, APRS.
Hieronder een voorbeeld van een tochtje op het IJsselmeer waarbij we iedere 10 minuten onze positie automatische uitzonden. Het plaatje is gemaakt door een collega radioamateur, met dank aan Joop PD0RKA..
APRS voorbeeld van tocht op IJsselmeer
Terug naar top   PACKET radio is een manier om verbindingen te maken tussen computers met behulp van radio zenders. De berichten tussen de computers worden opgeknipt in "pakketjes" die met de radio verzonden worden. Bij ontvangst wordt gecontroleerd en automatisch teruggemeld of de ontvangst goed was. De overdracht snelheden zijn vergelijkbaar met de oude telefoonmodems. Er is een internationaal PACKET netwerk met combinaties van steunzenders en internet verbindingen. In de moderne wereld is altijd wel een "opstap" punt met de VHF of UHF zender te bereiken. Als je eenmaal verbinding hebt met het netwerk kan je doorschakelen over nagenoeg de hele wereld. Het is ook mogelijk om met iemand te "chatten" die vanaf internet verbinding met het netwerk heeft gemaakt. Meer over PACKET is te lezen op deze link, PACKET.


Terug naar top   HF, 80m t/m 10m
Om bereikbaar te zijn over grotere afstanden hebben we ook zender voor de amateurbanden. Met deze zender is het mogelijk om nagenoeg vanaf ieder plekje op zee contact te maken met het land. Wij hebben er bewust voor gekozen om een opleiding voor amateurzenden te volgen en de papiertjes te behalen. Tijdens de opleiding leer je het nodige over electronica en de apparatuur die je gebruikt. Als gelicencieerd radio amateur kan je probleemloos deelnemen aan een wereldwijd netwerk van radio-amateurs waarbinnen veel zeilers actief zijn.
De hobby van radio-amateur is prima te combineren met die van zeilen. Het decoderen van radio signalen als weerfax, navtex en RTTY is behalve leuk ook nuttig. Een radio installatie is niet groot, dus het is ook een hobby die weinig ruimte in neemt. De radio contacten waarin praktische, technische en vriendschappelijk informatie wordt uitgewisseld maken dat de boot er via de zender virtuele bemanning bij krijgt.
De afstanden die je kan overbruggen zijn afhankelijk van de golflengte, tijdstip op de dag, siezoen en jaar (11-jarige zonnevlekkencyclus).

Terug naar top   ICOM 706 MK II G
bedieningspaneel IC 706 MK II G We hebben de IC 706 MK II G tweede hands overgenomen. Deze compacte zender heeft een afneembaar bedieningspaneel waardoor de eigenlijke zender netjes uit zicht weggewerkt kan worden.
De ontvanger heeft een frequentie bereik, van 30 kHZ tot 199,9 Mhz en van 400 Mhz tot 470 Mhz. De zender kan gebruikt worden op alle amateurbanden in HF, VHF en UHF. Het zendvermogen is instelbaar van 5 tot 100 Watt. Een uitgebreide beschrijving van de zender is te vinden op de site van ICOM .
Het bedieningspaneel hebben we op de kaartentafel geplaatst, terwijl de zender bij de accu's is weggewerkt. De zender kan worden aangesloten op de PC voor tal van digitale gemoduleerde modes (PSK, RTTY, FAX, SSTV). Als software gebruiken we MixW. Ook hebben we een SCS modem dat we gebruiken voor email via PACTOR.
Om terugkoppeling te voorkomen zitten op alle kabels (PC, modem, bedieningspaneel, antennetuner, extra speaker) vanaf de zender ferrietkralen. De zender en de antennetuner zijn geaard op de metalen scheepshuid van de Gabber.
De foto maakt nog een rommelige indruk. Deze winter worden de accu's en electra aangepast en krijgt alle apparatuur een nieuwe plek. Dan wordt de bedrading ook netjes aangelegd en weggewerkt.
zender IC 706 MK II G


Terug naar top   Antenne systeem
geisoleerde achterstag als antenne Als antenne voor de HF banden wordt de geisoleerde achterstag gebruikt. Het geisoleerde gedeelte is circa 11m lang. Voor de juiste aanpassing van de antenne aan de zendfrequentie zorgt de antenne tuner een ICOM AH-4.
Een achterstag loopt altijd schuin en houdt het kwa gedrag dus tussen een verticaal en horizontaal geplaatste antenne. Voor schip - schip verbindingen, waarbij doorgaands gebruik gemaakt wordt van de grondgolf is dit geen probleem. Maar contacten met nabij gelegen landstations die wel een duidelijk verticaal of horizontale antenne gebruiken kan dit een oorzaak zijn voor slechtere verbindingen.
De hellingshoek van de achterstag verschilt per boot. Het bereik van de zender vanaf een bepaalde plek is sterk afhankelijk van de opstralingshoek = hellingshoek achterstag. Het kan dus best voorkomen dat identieke zenders op verschillende boten verschillende gebieden kunnen bereiken vanuit dezelfde ankerbaai.
aansluiting van voedingslijn op antenne De voedingslijn is een RVS staaldraad van 3mm die, boven en onderdeks is geisoleerd met tuinslang. De voedingslijn wordt bovendeks met afstandhouders langs de achterstag omhoog geleid. De dekdoorvoer is bij Shiptron in Enkhuizen gekocht. Onderdeks is de verbinding naar de antennetuner zo kort mogelijk gehouden. De antennetuner is verbonden met de scheepshuid voor aarding.
dekdoorvoer voedingslijn antenne
Uitzenden doe je het makkelijkst met een stuk draad als antenne met een lengte van 1/4 van de golflengte waarop je wilt uitzenden. Je achterstag heeft een vaste lengte en is dus theoretisch slechts geschikt voor één golflengte.
Het is mogelijk om de lengte van de achterstag kunstmatig te verlengen met behulp van een antennetuner. In de automatische antennetuner AH-4 van ICOM worden via een serie van relais verschillende "verleng" spoelen of "verkort" condensatoren ingeschakeld. Hierdoor wordt de antenne op maat gemaakt wordt voor de golflengte waarop je wilt uitzenden.
Antennetuner AH-4 Antennetuner AH-4 van binnen


Terug naar top   Winlink - meer dan email via de zender
SCS pactor modem
SCS pactor modem

Winlink users
kaartje met de verbindingen die via PA3DUV lopen goed zichtbaar zijn de traditionele zeilroutes.
Winlink is een organisatie van radio amateurs dat een wereldwijd netwerk onderhoud van zenders en computers ten behoeve van digitale communicatie. Het is als het ware een gratis email-provider met werelddekking. De enigste bepeking is de verbindingstijd per dag van 30 minuten. Maar Winlink biedt meer dan email.
De email service via Winlink in combinatie met het eveneens gratis programma Airmail is kwa functionaliteit vergelijkbaar met Outlook. Teksten maar ook attachments als plaatjes, muziek en video kunnen verzonden en ontvangen worden. Op het bulletinboard zijn tal van actuele weer-, navtexberichten, weerkaarten en satelietbeelden op te vragen. Ook kunnen eenvoudig positie rapporten verstuurd worden met een kleine tekst zodat de thuisblijvers geinformeerd blijven over de reis. De bekende Grib-files zijn op te vragen door op een kaart het gewenste gebied te selecteren.
Het opvragen van berichten uit het bulletinboard vraagt hooguit 5 minuten zendtijd. Als een kwartiertje later weer verbinding wordt gemaakt met het netwerk staan de berichten meestal al klaar. Afhankelijk van wat je aangevraagd hebt duurt het ophalen circa 10 minuten.
PA3DUV is in Nederland het steunpunt van de Winlink organisatie. Via dit station in Deventer worden dagelijks honderden emails van radio-amateurs afgehandeld. PA3DUV is gelijktijdg bereikbaar op 4 amateurbanden en dat 24 uur per dag. Vanaf het begin van de Indische Oceaan, bij het verlaten van Australie tot in de Carieb ondersteund PA3DUV met Winlink tal van zeilers. Maar ook missionarisen en medische posten in Afrika maken gebruik van Winlink.
Antennes van PA3DUV
antennes van PA3DUV
Zenders van PA3DUV
geautomatiseerde zenderpark van PA3DUV












Korte golf ontvangst    Terug naar top

Achterstag antenne
Achterstag antenne
De HF3M communicatie ontvanger van Target (Nasa) is een eenvoudige compacte AM (LSB-USB) ontvanger. Het frequentie bereik is van 150kHz tot 30Mhz in stappen van 1 kHz. We gebruikten hem voornamenlijk voor de ontvangst van weerkaarten, de BBC op 198 kHz en de Nederlandse wereld omroep op 5955 kHz. Als antenne werd de achterstag gebruikt. Na de komst van SSB zendontvanger is deze radio slechs nog als reserve aanwezig.
De radio heeft een ingebouwde decoder voor weerkaarten maar de bijbehorende programmatuur werkt alleen onder DOS, en helaas heeft de boord PC slechts USB-poorten die weer niet onder DOS werken. Als oplossing heb ik het signaal van de speaker (let op deze zit op het + circuit !!) afgetapt via een "booster-coupler" uit de auto-radio handel, hiermee geef ik wel het signaal door naar de geluidskaart van de PC maar niet de spanning.
Ik houd me aanbevolen voor iemand die software heeft voor de HF3/M decoder onder Windows.
Nasa Target Communication receiver
Nasa Target Communication receiver HF3M

Ontvangen weerberichten nemen we vaak op met een memorecorder om ze later op ons gemak nog eens af te luisteren.
Vooral het Engelse weerbericht van de BBC op de lange golf wordt erg snel uitgesproken. Dan is het handig om de opgenomen tekst vertraagt af te kunnen spelen en gelijktijdig aantekeningen te maken.
Memorecorder Memorecoder






Navtex en Duitse WeerDienst RTTY ontvangst    Terug naar top

Navcode
Navcode "kleine fahrt"
De Navcode datadecoder "Kleine fahrt" is een ontvanger voor de Navtex (518 kHz) en RTTY berichten van de Duitse weerdienst (147,3 kHz). De Navtex berichten zijn bij de meeste zeilers wel bekend maar de RTTY berichten van de Duitse Weerdienst zijn vreemd genoeg minder bekend. Wij gebruiken vooral de 5 daagse voorspellingen bij het maken van tochtplanningen. Tijdens de vakanties in Scandinavie geeft de Duitse weerdienst prima weerbrichten voor het vaargebied van de Oostzee. Zowel de Navtex als de RTTY berichten zijn via een duidelijk menu goed te selecteren, zie voorbeelden bij de onderstaande afbeeldingen.
Ondanks dat ik goed bedreven ben in het spelen met de knopjes van de radio en de PC geef ik de voorkeur aan het automatisch ontvangen van de Navtex en en RTTY-berichten in plaats van het decoderen van het signaal via de computer. Met de twee koppige bemanning zoals wij varen zijn we tot de conclusie gekomen dat het geen doen is om wachtlopen of rusten te combineren met het op vaste tijden uitluisteren van de de radio en het tunen van de decodeersoftware op de PC. De Navcode ontvangt gelijktijdg Navtex en RTTY-berichten en heeft een geheugen voor 32.000 tekens, ruim voldoende voor een serie Navtex berichten, de 5 daagse voorspellingen een vers weerbericht en eventuele stormwaarschuwingen.

Selecteren Navtex bericht ontvangst
Selecteren Navtex berichten

Selecteren DWD bericht ontvangst
Selecteren RTTY berichten

5 daagse voorspelling DWD
5 daagse voorspelling zeegebieden west Europa

5 daagse voorspelling IJsselmeer
voorbeeld 5 daagse voorspellig IJsselmeer
ontvangst gebied van DWD RTTY berichten op 147,3 kHz Antenne voor autoradio, ankerlicht en Navcode
Ontvangst gebied van DWD RTTY berichten met Navcode.
Een straal van circa 800km rondom Hamburg.
Ankerlicht, Navcode antenne en autoradio antenne.




Auto radio    Terug naar top

Autoradio
Autoradio
Voor de gewone radio ontvangst hebben we een auto-radio-cd speler aan boord.
De autoradio heeft een eigen antenne die op de beugel van het zonnepaneel is geplaatst.













Electriciteit aan boord. Terug naar top




Meten is weten. Terug naar top

Met een eenvoudige multi-meter hebben we alle stroomverbruikers nagemeten op hun verbruik om zo een energie balans te kunnen opstellen. We rekenen 2 energie balansen door voor verschillende situaties. In de balansen ga ik van een relatief spartaans energie verbruik uit. De amateur zender gaat in het geheel niet aan en ook naar een muziekje kan niet worden geluisterd. Tijdens lange tropen nachten blijft het licht in de kajuit uit.

Balans 1:
Meerdaagse zeiltochten in gematigde streken tijdens zomer.
Drukke scheepvaart, 17,5uur licht, met huidige uitrusting.

We komen 11,5 Ah te kort. We moeten dus zuiniger doen met energie of meer produceren. Kwa bezuiniging valt er weinig te winnen. Het radar gebruik moet spaarzaam blijven, maar is tijdens de nacht met passages van diepwater routes en cirkelende vissers wel gemakkelijk. Op de marifoon zou nog bezuinigd kunnen worden door hem alleen 's nachts stanby te hebben. Het PC gebruik kan minder als we geen digitale kaarten gebruiken en weerberichten slechts om de dag gaan ontvangen. Voorlopig zetten we de motor dus maar bij om met de dynamo de accu bij te laden, een half uurtje per dag moet voldoende zijn.
Apparaat actie Ampere dag nacht totaal
GPS ontvangst 0,09 17,5 4,5 2,0
GPS ontvangst + lamp 1 0,12   2 0,2
Radar standby 1,35   0,5 0,7
Radar TX 1Nm 3,04   0,5 1,5
Radar TX 4Nm 3,6   0,5 1,8
Ont. Marifoon marifoon ontvangst 0,18 16,5 5,5 4,0
Ont. Marifoon zend laag vermogen 1W 0,96 0,5 0,5 1,0
Ont. Marifoon zend hoog vermogen 25W 3,38 0,5 0,5 3,4
Omvormer 12V -> 12-19Volt PC-aan 1,2 2 2 4,8
Omvormer 12V -> 12-19Volt PC-HD aan 1,6 1 1 3,2
SSB ontvangst 0,16 1 1 0,3
Navigatie licht t3K-toplicht 2,01   6,5 13,1
Kompas licht aan 0,08   6,5 0,5
Kajuit licht standby 0,03   6,5 0,2
Kajuit licht kaart tafel 0,41   1 0,4
Kajuit licht plafond 1,68   0,5 0,8
  zonnepaneel -2,2 12   -26,4
  dynamo -35      

Balans 2:
Meerdaagse zeiltochten in sub/tropische streken.
Geringe scheepvaart, 14 uur licht, met huidige uitrusting.

We komen 14,8 Ah te kort. We moeten dus zuiniger doen met energie of meer produceren. Kwa bezuiniging lijkt er niet veel anders op te zitten dan het witte toplicht te gebruiken in plaats van het 3 kleuren toplicht, dat scheelt zo'n 12Ah. Maar dan nog redden we het niet. De motor zal om de dag een half uur ( = 17,5Ah) bij moeten om de accu's op te laden.
Apparaat actie Ampere uren
dag
uren
nacht
Ah
totaal
GPS ontvangst 0,09 14 10 2,2
GPS ontvangst + lamp 1 0,12   2 0,2
Marifoon marifoon ontvangst 0,18   9 1,6
Marifoon zend laag vermogen 1W 0,96   0,5 0,5
Marifoon zend hoog vermogen 25W 3,38   0,5 1,7
Omvormer 12V -> 12-19Volt PC-aan 1,2 1 1 2,4
Omvormer 12V -> 12-19Volt PC-HD aan 1,6 1 1 3,2
SSB ontvangst 0,16 1 1 0,3
Navigatie licht t3K-toplicht 2,01   10 20,1
Kompas licht aan 0,08   10 0,8
Kajuit licht standby 0,03   6 0,2
Kajuit licht kaart tafel 0,41   2 0,8
Kajuit licht TL-keuken 1,38   2 2,8
Zonnepaneel standby -2,2 10   -22,0
Dynamo standby -35      

Plaatjes bij de electra. Terug naar top

zonnepaneel Zonnepaneel
op een beugel op het achterschip
paneel is draaibaar voor optimale zonopvang
Accu's, ieder 75 Ah
staan onder de hondekooi
goed beschermd tegen
onverhoopt inkomend water
2 accus onder hondekooi
accu keuze schakelaar Accu schakelaar
voor keuze 1,2 of beiden
Omvormer van 12 volt naar 220 volt,
maximaal 150 Watt
ideaal voor opladen van scheerapparaat, telefoon en video batterijen.
Een tweede omvormer tot maximaal 300 Watt moet nog worden ingebouwd.
Omvormer en stopcontacten
walstroom aansluiting De walstroom aansluiting is onder het zonnepaneel gemonteerd. De bedrading is weggewerkt in de holle RVS pijp van de beugel. Tot in de boot is alle bedrading 3 x 1,5 mm^2. Tijdens de wintermaanden hebben we vanuit de haven een verbruiksmeter.
Op termijn wil ik een scheidingstransformator, accuoplader en een klein 220Volt circuit in de boot die met een eenvoudige schakelaar van walstroom op omvormer is om te zetten. Met de aanschaf van electra houden we rekening met het maximaal vermogen van 300Watt dat de omvormer kan leveren.

Overzicht stroomverbruikers en leveranciers. Terug naar top

Apparaatactiegemeten
Ampere
berekend
Watt
afgerond
Watt
GPSontvangst0,091,21,0
GPSontvangst + lamp 10,121,61,5
GPSontvangst + lamp 20,162,12,0
GPSontvangst + lamp 30,192,52,5
Radaropwarmen1,3517,517,5
Radarstandby1,3517,517,5
RadarTX 1Nm3,0439,439,5
RadarTX 4Nm3,646,747,0
Stuurautomaatstandby0,060,81,0
StuurautomaatWerkend1,0814,014,0
Marifoonstandby0,040,50,5
Marifoonmarifoon ontvangst0,182,32,5
Marifoonmarifoon ontvangst hoornverlicht0,22,62,5
Marifoonzend laag vermogen 1W0,9612,512,5
Marifoonzend hoog vermogen 25W3,3843,844,0
Zender2m/70cm stand by0,151,92,0
Zender2m/70cm ontvangst0,192,52,5
Zender2m/70cm zend hoog 5W1,3717,818,0
Omvormer 12V -> 220Vstandby0,070,91,0
Omvormer 12V -> 12-19Voltstandby0,060,81,0
Omvormer 12V -> 12-19VoltPC-aan1,215,615,5
Omvormer 12V -> 12-19VoltPC-HD aan1,620,821,0
SSBontvangst0,162,12,0
Navigatie lichtanker licht0,273,53,5
Navigatie lichtboord/hek licht2,1928,428,5
Navigatie lichtstoom licht1,4719,119,0
Navigatie lichttop licht0,8811,411,5
Navigatie lichtdek licht2,3830,931,0
Navigatie lichtt3K-toplicht2,0126,126,0
Kompas lichtaan0,081,01,0
Kajuit lichtstandby0,030,40,5
Kajuit lichtkaart tafel0,415,35,5
Kajuit lichtSB lees lamp0,8611,211,0
Kajuit lichtTL-keuken1,3817,918,0
Kajuit lichtplafond1,6821,822,0
Kajuit lichtventilator0,334,34,5
Voorpiek lichtstandby0,030,40,5
Voorpiek lichttoilet1,114,314,5
Voorpiek lichtBB piek zwak0,395,15,0
Voorpiek lichtBB piek sterk1,0914,114,0
Omvormer 12 -> 3-12Voltstandby0,040,50,5
Omvormer 12 -> 3-12VoltCD-speler0,151,92,0
Auto radioaan0,212,73,0
Auto radiogeluid CD versterken0,354,54,5
schijnwerperaan3,6447,247,0
motorruim lichtaan1,1114,414,5
Diepte meterondiep0,162,12,0
Diepte meterdiep0,121,61,5












Slapen Terug naar top


Wacht "systeem"

Tijdens het zeilen is er altijd een van ons op wacht. Om de 10 minuten kijken we goed rond ons of er andere boten zijn en wat ze doen. Bij twijfel wordt er met behulp van de verrekijker met ingebouwd kompas een peiling gedaan en wordt de betreffende boot goed in de gaten gehouden. Ook 's-nachts houden we deze routine er in, we slapen dan om de beurt aan de lage kant in de zeekooi.
We hebben niet echt een strak systeem van wachtlopen en wachttijden. Ernie is een slechte slaapster en heeft meer ervaring in nachtnavigeren. Erik slaapt eigenlijk altijd wel en heeft ook meer slaap nodig. We realiseren ons dat we de duisternis eerlijker moeten verdelen.
Tijdens meernachtse zeetochten proberen we dan ook de mooie momenten van de dag te verdelen. Eén van ons maakt zonsondergang mee en het invallen van de duisternis. De ander wordt op tijd wakker gemaakt om nog een stukje duisternis te ervaren en mag genieten van de zonsopkomst. Vaste tijden houden we niet we aan maar maken dagelijks een afspraak op basis van de persoonlijke conditie en de ervaringen van de voorgaande nacht.
Tijd Op wacht toelichting
19:00 - 22:00 Ernie / Erik gemeenschappelijk avond eten en koffie
22:00 - 03:00 Erik / Ernie van begin donker tot in de nacht, slaaptijd voor één van ons
03:00 - 08:00 Ernie / Erik vanuit de nacht naar het ochtend gloren, slaaptijd van één van ons
08:00 - 12:00 Erik / Ernie wie wil pakt nog wat slaapjes tegen de opbouwende vermoeidheid
12:00 - 15:00 Ernie / Erik wie wil pakt nog wat slaapjes tegen de opbouwende vermoeidheid
15:00 - 19:00 Ernie en Erik gelegenheid tot samen zijn, borrelen en eten koken, navigatie en weer bespreken, vis vangen


De langszee bank als zeekooi Slaapspullen worden opgeborgen achter rugleuning
De langszij banken kunnen worden omgebouwd tot zeekooien. Achter de rugleuning is een stevig plank die te verplaatsen is naar de zijkant. De plank voorkomt dat we uit de zeekooi kunnen rollen. Op de plank en langs de scheepswand zit een kussen om tegen aan te rollen als de boot veel beweging maakt.

In de punt is nog een dubbele slaapplaats. De paal in het midden is de buis die de ankerketting naar binnen geleid.
Tijdens zeetochten wordt de punt als bergruimte gebruikt. Alleen als we dagtochten maken en aan boord wonen is de punt als slaapplaats ingericht.
De overlangs kastjes lopen niet tot achter door. Er is nog ruimte om rechtop te zitten aan het voeteneind om zo de kastjes in de punt goed te kunnen bereiken.
Aan de wand is ook de afstandsbediening van de radio-cd-speler te zien.
De punt met 2 slaapplaatsen












Veiligheidsuitrusting en gebruik Terug naar top


Reddingsboei Reddingsboei
Reddingsvlot , RFD 4 persoons in container. Wij hebben gekozen voor een container die aan dek staat. Een tas in de kajuit vonden we te zwaar om als de nood aan de man komt naar buiten te sjouwen. Bovendien zou ie flink in de weg liggen. Het risico dat de container nog voor gebruik van dek gespoeld wordt hebben we overwogen maar vinden geringer dan het vlot niet kunnen pakken. De container staat stevig gesjoord met twee spanbanden tegen de RVS hekreling en de lijn is belegd op het achterdek.
We hebben bij Getwet de training "overleven op zee" gedaan, een leuke en leerzame ervaring. Als aanvulling daarop hebben we met een oud 4 persoons reddingsvlot en de zeilkleding aan ook een keer in het zwembad geoefend, zie uitgebreid verslag met foto's op Training met reddingsvlot
Reddingsvlot in container
Joon Joon, om de drenkeling te markeren zodat je ook bij hoge golven de plaats kan zien
EPIRB , Salcom MRB4. Noodsignaal baken dat via satelieten (COSPAS/SARSAT) werkt. Binnen maximaal 1,5 uur wordt het signaal opgevangen en doorgegeven aan een landstation. De positie bepaling via de sateliet is op circa 10km nauwkeurig. De EPIRB zendt ook nog een tweede signaal uit dat helpt bij het opsporen met behulp van een vliegtuig.
Voordeel van deze Epirb is dat de batterijen (8 Alkaline model C) simpel zelf zijn te vervangen. Hieronder staat een kaartje dat het dekkingsgebied van de satelieten toont. In de grijze stukken is geen dekking, door het ontbreken van grondstations. Bovendien is het twijfelachtig of er in de grijze gebieden ook een hulpactie vanaf land georganiseerd kan worden.
Naast sateliet waarneming kan het signaal ook opgevangen worden door trans-ocean en militaire vliegtuigen. Het is onwaarschijnlijk dat de commerciele vluchten hun koers verleggen, maar ze zullen zeker melding doen van de ontvangst aan grondstations.

Dekking Epirb 121/243 Mhz
Epirb, SALCOM MRB4
Nieuwe Eprib
Nieuwe Epirb op 423 Mhz
Oude Epirb, batterijen vervangen
Batterijen vevangen in Eprib
tot de watertap ruim 100meter


Grabbag inhoud Grabbag. Een wat minder leuk onderwerp om je mee bezig te houden. Maar helaas hoort het er bij.
Wij hebben onze grabbag ingericht op ons vaargebied (IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee, Noordzee). We verwachten dat we uiterlijk binnen 2x24 uur gered worden vanuit ons reddingsvlot.
De grabbag is een grote Curver plastic container. Behalve noodsignalen, noodrantsoenen en water. Hebben we een VHF-porto, handheld GPS en eenvoudig handkompas in de grabbag. De electronica zit in een PVC pijp (2) van 12,5cm diameter en 33cm hoog met aan een zijde een schroefdop, als extra bescherming tegen zeewater. Als noodsignalen (3) hebben we vuurpijlen, rookpotten en lichtsignalen. De noodrantsoenen bestaan uit zoete repen (5), , pakken hartkeks (8)(Bever zwerfsport), musli druiven repen, repen mars, blikjes sardine (6) en drinkwater (4). Ook zit er nog een isolatie deken (7) in.
Handheld GPS Handkompas VHF portofoon
handheld GPS handkompas VHF portofoon


Noodvuurwerk. De afgelopen jaren hebben we regelmatig nieuwe en extra noodsignalen gekocht. Hierdoor hebben we tegenwoordig iedere jaarwisseling wel wat oud vuurwerk om af te steken. We weten nu hoe de signalen er uit zien en het is een mooie gelegenheid om te oefenen. Ik heb uit voorzorg bij het afsteken altijd een grote dikke werkhandschoen aan. Bij het afsteken van de rooksignalen altijd opletten dat je (en anderen of open ramen) niet beneden winds staan, inademen van de oranje rook lijkt me niet echt gezond. De witte lichten zijn zo fel dat het pijn doet aan je ogen als je er in kijkt. Al het vuurwerk is na het afsteken rood gloeiend en blijft nog geruime tijd nagloeien. Dus dat is opletten als je het afsteekt vanuit je opblaas reddingsvlot of polyester boot.
Vuurpijl Smoker
Vuurpijl, een rode parachute die een paar
minuten blijft hangen. Te gebruiken in het
donker om de aandacht van schepen of
de wal te trekken.
Smoker, een oranje rookbom. Overdag te gebruiken
bij helder weer. De oranje rookwolk maakt dat je vanuit
de lucht meer opvalt.












Watervoorziening en gebruik Terug naar top

Gootsteen met zoet en buitenwaterkraan
gootsteen met drink- en buitenwater

Voetpomp
voetpomp
Zoetwater gebruiken we om te koken, drinken (koffie/thee/soep) en de persoonlijke hygiene. Kleding wassen doen we alleen op de wal. Voor het drinken hebben we een 3-tal 1,5 liter frisdrankflessen die we dagelijks kunnen vullen. Koken en wassen doen we vanuit de watertank die een volume heeft van 170 liter. Dit is bij elkaar genoeg voor cira 3 weken.
De totale water voorraad bestaat uit:
  • 170 liter watertank in bilge
  • 2 x 25 liter zwarte jerry-cans
    ook handig om drinkwater aan te voeren via de bijboot
  • 3 x 1,5 liter flessen
  • 24 x 1,5 liter bronwater
De beste manier om rond te komen met een beperkte watervoorraad is er spaarzaam mee omgaan. De voetpompen dwingen een spaarzaam gebruik automatisch af. Ook hebben we de mogelijkheid om buitenwater te gebruiken. We denken het buitenwater te gebruiken bij lange oversteken voor koken (half/half zoet/zee) en de afwas (naspoelen met zoet). Aan boord van de Gabber is geen douche en wassen doen we aan de gootsteen. In de wintermaanden met een keteltje warm water !
Tijdens vakanties nemen we regelmatig een sprong in het buitenwater voor een stevige wasbeurt en haren wassen. Afspoelen doen we met een plantenwaterspuit. Gaat prima, een douche kost dan circa 2 liter water.
Plantenspuit als douche
plantenspuit als douche
Buitenwater inlaat via standpijp
buitenwater inlaat via standpijp
Ruimte in bilge voor drinkwatertank
ruimte in bilge voor drinkwatertank
Drinkwater tappen in 1,5 liter flessen
Drinkwater tappen voor dag verbruik
Water innemen op de haven
In de winterhaven is de afstand
tot de watertap ruim 100meter
Plat op te rollen waterslang
Circa 20 meter lange oprolbare waterslang
Watertank in bilge
drinkwatertank in bilge
RVS drinkwatertank
inspectie luik in tank
RVS drinkwatertank interne versteviging en stijgbuis
interne versteviging van RVS drinkwater tank en stijgbuis

Verwarming Terug naar top


Verwarming We hebben verschillende soorten verwarming aan boord. De kajuit van de Gabber is knus klein en dat heeft als voordeel dat het snel warm is. Een maaltijd koken en wat waxine lampjes zijn in het voor- en naseizoen vaak al genoeg om een behaaglijke warmte te krijgen. Bij guurder weer of als er niet gekookt wordt doen we de olielamp aan.
Als dat nog niet genoeg is gebruiken we een benzine lamp. Na een halfuurtje branden is de kajuit goed opgewarmd. Deze lamp geeft ook genoeg licht om bij te lezen.
Tijdens de wintermaanden gebruiken we onze heatpol diesel kachel. Vroeger hadden we een houtkacheltje, maar dat was erg bewerkelijk. De heatpol brandt op rode diesel en heeft een laag verbruik. We hebben een aparte dieseltank voor de kachel met circa 30 liter voorraad. In de leiding naar de kachel zit nog een fijnfilter om verstopping van de regulator te voorkomen. De kachelpijp buiten is helaas niet dubbelwandig. In de wintermaanden isoleren we hem extra met glaswol en Alufolie. Op de kap hebben we nog een extra windbeschutting laten maken. Om problemen met CO (koolmonoxide) te voorkomen hebben we een gekombineerd alarm voor CO en rook.
Omdat we aan boord wonen is het belangrijk om de luchtvochtigheid goed te regelen. Altijd staat het vluchtluik op een kleine kier en staan de luchthappers open voor ventilatie. Als we aan boord zijn en stoken is dat prima, de warme vochtige lucht wordt uit de kajuit verdreven. Maar bij afwezigheid en zonder kachel loopt de luchtvochtigheid snel op. De herfst is typisch zo'n lastig seizoen, te warm om te stoken, maar erg vochtig. De beste aanschaf om het kajuitklimaat dan te regelen is wel de luchtontvochtiger. Zonder luchtontvochtiger was de luchtvochtigheid regelmatig boven de 80%. Hierdoor kregen we klamme kleren, beddegoed, boeken, beslagenramen etc.. met de luchtontvochtiger zorgen we er voor dat de luchtvochtigheid beneden de 55% blijft. De luchtontvochtiger werkt op 220V.
Als we een paar dagen niet aan boord zijn in een koude periode hebben we nog een electrische oliegevulde radiator die bevriezing moet voorkomen.
Benzine lamp
benzine lamp
Electra kachel en luchtontvochtiger
electra kachel en luchtontvochtiger
CO en rook alarm
CO en rook alarm
Schoorsteen
schoorsteen
Kachel
houtkacheltje
Heatpol
Heatpol diesel kachel
Schoorsteen
schoorsteen met isolatie
Dieseltank
rechts de diesel tank
fijnfilter
filter in dieselleiding